dinsdag 8 juni 2021

ICAD week 1

Dit jaar doe ik voor de 6e keer mee met ICAD (Index Card A Day). Hierbij is het de bedoeling om in de maanden juni en juli dagelijks iets creatiefs te doen met een systeemkaart. Ik gebruik de maat 10 x 15 cm. Er is een wekelijks thema met dagelijkse prompts. Die kun je gebruiken, maar dat hoeft niet. Ik ben van plan om mijn kaartjes hier wekelijks te laten zien. Deze week is het thema tekenen, schetsen, doedelen, portretten maken en mark-making.

De prompt van dag 1 was contraption, wat mijn woordenboek vertaalde als hebbeding. Maar het Engelse woordenboek  beschreef het als ieder nieuw en er vreemd uitziende machine of instrument. Dus ik bedacht een ingewikkelde machine om bloemen water te geven en tekende alleen de sproeier!

Ook snapdragon, de prompt van dag 2, moest ik in het woordenboek opzoeken. Het is een leeuwenbekje, maar dat zag ik mezelf niet tekenen. Dus maakte ik gewoon een rustgevende doedel.
De prompt van dag 3 was lyrics, songteksten. Ik gebruikte een deel van Imagine van John Lennon (but I’m not the only one) en maakte afdrukken op mijn systeemkaart met acrylverf.
Dit zijn de dingen, die ik daarvoor gebruikte: een plastic mesje, ribbelkarton, een plastic buisje en een stukje verbandgaas.
De prompt van dag 4 was snowglobe, dus dat moest Kerstachtig worden. Ik heb glittersterretjes gebruikt in plaats van de sneeuw.
De prompt van dag 5 was verdigris, de kleur van koperoxyde. Ik vond een tube acrylverf met een groene kleur, die er een beetje op leek. Die gebruikte ik voor de achtergrond. Daar maakte ik de zentangle Paradox op, een van mijn favoriete zentangles.

Op dag 6 was de prompt kano of kajak. Tijd om het thema even los te laten en een collage te maken.

En de prompt van dag 7 was twist. Twist is ook de naam van een zentangle. Hij komt pas tot z’n recht als je schaduw toevoegt. Ik heb daar halverwege even een foto van gemaakt.
En dan is dit het resultaat van de laatste prompt van de eerste ICAD-week.

Alle info, thema’s en prompts kun je vinden op Daisy Yellow.

6 opmerkingen:

  1. Wowww wat een zeer geslaagde week is dit geweest Annet,
    het zijn gewoon stuk voor kleine kunstwerkjes geworden.
    En de uitwerking van de Zentangle Paradox, echt PRACHTIG!!!
    Heb het ook weleens geprobeerd maar nu ik het hier weer zie
    krijg ik meteen weer de kriebels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap dat je in deze zonnige en warme dagen toch creatief bezig bent! Maak je echt iedere dag een icad of doe je er een paar achter elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe er echt eentje per dag. En pas als ik hem klaar heb kijk ik naar de prompt van de volgende dag. Dan kan dat vast even sudderen!

      Verwijderen
  3. Ik vind het zò leuk om te zien en te volgen wat je maakt. Het is echt discipline hè? Ik wilde het eens met een tekenchallenge doen, maar dat is echt niks geworden. Ook zoveel woorden waarbij ik niet wist wat ik ermee aan moest..
    Die Twist vind ik gaaf, maar je collage ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's fantastic what great art you can create with a bit of corrugated cardboard and some dollops of colour.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe dit jaar voor t eerst mee, best een nadenker om iedere dag iets te verzinnen. En vaak moet ik eerst vertalen wat de prompt betekend. Dat woord ook eerst maar vertaald 🙂

    BeantwoordenVerwijderen