vrijdag 11 juni 2021

Crea 2021 – L

L is voor lampenkap. Ik maakte deze voor mijn dochter als vervanging van haar kapotte lampenkap. Ik deel hier ook het patroon, dan kan ik het zelf ook makkelijk terugvinden.

De kap had een omtrek van 50,5 cm en was 12,8 cm hoog. Met een stekenverhouding van 31 steken op 10 cm met naald 2,5 had ik 154 steken nodig met Durable glanskatoen no. 10. Het ajourpatroon is een veelvoud van 7 steken en dus makkelijk voor een andere maat aan te passen.

Ik gebruikte een rondbreinaald voor het ajourpatroon:

1: recht, net als alle andere oneven naalden

2: omslag, overhaling, 5 recht

4: 1 recht, omslag, overhaling, 4 recht

6: 2 recht, omslag, overhaling, 3 recht

8: 3 recht, omslag, overhaling, 2 recht

10: 4 recht, omslag, overhaling, 1 recht

12: 5 recht, omslag, overhaling

Deze 12 naalden heb ik 4 keer gebreid. Daarna nog 5 naalden recht en afkanten. De onderkant van de lampenkap heb ik vastgehaakt aan de ring. De extra naalden recht gebruikte ik om over de bovenste ring te slaan en vast te naaien.

Crea 2021 is een tweewekelijkse alfabet challenge, bedacht door Elizabeth en Marjan. In de oneven weken blog ik over iets nieuws en in de even weken laat ik ouder werk zien. De andere deelnemers aan deze challenge heb ik in deze lijst gezet.

8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige lampenkap is dat geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is origineel... een lampenkap breien! Maar waarom niet? Leuk met dat ajourpatroontje erin, dat komt mooi uit als de lamp aan is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een wel heel bijzonder mooi exemplaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig leuk idee om een lampenkap te breien,
    en het resultaat is erg leuk, ook als het licht aan is
    geeft het een speciaal effect, Origineel deze letter
    L- uitwerking

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi lampenkapje, zal een leuk schemerlichtje geven zeg. 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Once again you show you are a knitting queen! The light trickles through the knitting beautifully.

    BeantwoordenVerwijderen