vrijdag 28 mei 2021

Crea 2021 – K

K is voor Kamal kadai, een borduurtechniek uit India. Jaren geleden vond ik deze techniek bij Deepa. Ik heb dit toen ook geborduurd, maar ben er nooit toe gekomen om het op mijn blog laten zien. Gelukkig had ik veel foto’s gemaakt. De rode linnen stof kocht ik ooit bij Ikea, het gele garen is een perle 8. Het linnen was niet zo stevig, dus heb ik er vlieseline achter gestreken om het te verstevigen. Hierop heb ik ook het patroon getekend, maar daar heb ik helaas geen foto’s van gemaakt. Hier is het eerste bloemblaadje klaar.

Het begin van het 2e bloemblaadje.

De techniek is niet moeilijk, gewoon weven en de draad niet te strak aantrekken. Ik gebruikte een naald met een stompe punt, zodat ik niet in de basisdraden zou steken.

Halverwege.

De basis van het 3e bloemblaadje, nu gaat het ergens op lijken.

Het weven gaat over steeds minder draden, waardoor het bloemblaadje zijn vorm krijgt.

Nog één bloemblaadje te gaan.

Alle bloemblaadjes zijn klaar.

Het midden is opgevuld met Franse knoopsteken met een blauwe perle 5.

Crea 2021 is een tweewekelijkse alfabet challenge, bedacht door Elizabeth en Marjan. In de oneven weken blog ik over iets nieuws en in de even weken laat ik ouder werk zien. De andere deelnemers aan deze challenge heb ik in deze lijst gezet.

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie techniek en een leuke bloem. Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere techniek ik had er nooit eerder van gehoord. Leuk om te zien mooie bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige techniek!
    Het leuke van jouw blog is dat ik zo vaak verrast wordt ket nieuwe dingen (voor mij)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar heb ik nog nooit van gehoord... maar hòe mooi is dit zeg...
    Weer wat geleerd en wat wijzer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtige bloem! Ik had van deze techniek nog nooit gehoord of gezien.
    Weer iets geleerd.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzondere borduurtechniek! Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is erg mooi! Weer wat geleerd! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schoonheid is de voltooide bloem geworden.
    Toevallig ken ik deze techniek wel en heb het ook al eens
    gebruikt. Maar ik heb nooit geweten dat deze mooie borduur
    techniek de fraaie naam Kamal kadai had.
    het is inderdaad helemaal niet moeilijk om te maken en
    het effect is geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These woven flowers are so beautiful. I have never seen beads added to Kamal kadai.
    Shami of My Craft Works used different colours in the weft and warp threads with a spectacular result.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat is dat prachtig en het lijkt me ook wel fijn om te doen.
    Had ook nog nooit gehoord van deze methode van borduren.
    Schitterend !

    BeantwoordenVerwijderen