vrijdag 19 februari 2021

Crea 2021 – D

D is voor Dotee Doll. Een Dotee Doll is bedacht door Dot en is een poppetje met een ophanglus en een staart. Het blog van Dot bestaat al lang niet meer, maar er worden nog steeds Dotee Dolls gemaakt. Ook ik heb er in de afgelopen jaren een aantal gemaakt, weggegeven en geruild. Ik heb ze altijd een naam gegeven, deze keer koos ik de naam Donna. In dit filmpje kun je zien hoe een Dotee Doll gemaakt kan worden.

Het begin van Donna waren 3 stukjes stof: voor- en achterkant en een rondje voor het gezicht.
Het gezicht borduurde ik op het rondje en daarna appliqueerde ik het op de voorkant. Ik had nog een stukje kant, dat ik van een oud topje heb bewaard. Daar gebruikte ik een deel van om de voorkant te versieren. Ik heb het vastgezet met kraaltjes.
Daarna heb ik de naad van de voor- en achterkant op de hand genaaid.
Toen heb ik het voorzichtig omgedraaid, het ophanglusje had ik ook al vastgezet.
Na het opvullen heb ik de laatste open ruimte dichtgenaaid. Dit hoefde niet zo netjes, want haar pruik kwam er nog overheen.
Die pruik maakte ik van gemêleerd garen. De draden zette ik vast op een gehaakte basis.
En toen was Donna klaar! Ze is inclusief staart 20 cm lang.
Hier nog een close-up van haar gezicht.
En nog eentje van de staart. Ik heb de foto maar even gedraaid, dan is de naam makkelijker te lezen.
Hier hangt Donna tussen haar nieuwe vriendinnen Lucy, Jutta en Sarah, die ik alle drie heb ontvangen bij een ruil.
Crea 2021 is een tweewekelijkse alfabet challenge, bedacht door Elizabeth en Marjan. In de oneven weken blog ik over iets nieuws en in de even weken laat ik ouder werk zien. De andere deelnemers aan deze challenge heb ik in deze lijst gezet.

18 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je op mijn blog reageerde. Ik werd nieuwsgierig en kwam op jouw blog terecht. Wat een leuke poppetjes zijn dit. Bedankt voor het linkje, ik ga er zeker ook een eentje maken.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik herinner me ze nog wel maar zelf heb ik er nooit 1 gemaakt. Wel heel erg leuk om ze weer te zien een Dot van een Donna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende ze niet, maar ze zijn hartstikke leuk en niet moeilijk om te maken zo te zien. Ook weer fijn om restjes op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had nog nooit van een Dotee Doll gehoord, maar wat zijn ze leuk en het lijkt me ook leuk om ze te maken. Donna is een schatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had ook nog nooit van deze Dotee Dolls gehoord, maar ze zijn wel leuk. Duidelijk jouw uitleg. Wie weet maak ik er ook eens een.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit leuk Annet de Dotee Doll popjes,
    zo leuk klein zijn ze, zijn het kleine geluks popjes?
    Zo grappig die vier bij elkaar te zien hangen, je kan er
    alle kanten mee op en geheel naar eigen smaak maken.
    Die van jou is mooi met het kant erin verwerkt en haar
    pruikje is geweldig. Prachtige uitwerking weer....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn geen echte gelukspoppetjes, maar ze zijn wel heel leuk om te maken!

      Verwijderen
  7. Great, I will make a note of this and probably make some for young family and friends.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. First time hearing about Dotee Doll. It will be fun making them. Looking at them makes me smile.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een grappig concept. Hoe groot of hoe klein ze? vingerpop maat of meer poppenkast maat. En hadden ze ook een "doel"? Om te spelen of om neer te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is 20 cm inclusief staart, maar ik heb ze ook wel groter en kleiner gemaakt. Het doel is voor mij het plezier in het maken. Ze hangen bij mij in mijn hobbyruimte.

      Verwijderen
  10. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vind het zeker creatief en lekker een tikkeltje eigenzinnig...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk zijn de Dotee Dolls, maar Donna springt eruit zo mooi is ze, wat creatief heb je haar haar gemaakt!
    Superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kende de Dotee Dolls nog niet. De manier van werken lijkt een beetje op de matroesjka's van Tilda. Dat vond ik ook leuk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De poppen van Tilda ken ik wel, maar de matroesjka's niet. Ik heb wel een keer een Dotee gekregen in de vorm van een matroesjka.

      Verwijderen
  13. Wat leuk dat de traditie van de Dotee Dolls blijft bestaan! Er komen genoeg verschillende technieken langs om het maken van de popjes leuk te houden. Deze Donna mag er zijn en ze past mooi in de alfabetchallenge ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nooit van gehoord, maar wat ontzettend geweldig zo'n dotee doll. En nee...ik mag niet nog meer nieuwe hobby's van mezelf bedenken😉

    BeantwoordenVerwijderen