vrijdag 8 januari 2021

Crea 2021 - A

Voor 2021 hebben  Elizabeth en Marjan een alfabet challenge bedacht: elke 2 weken een letter van het alfabet in de oneven weken. Vandaag is het de beurt aan de A van applicatie. In 2011 wilde ik een grote appicatie quilt maken en daarvoor maakte ik eerst een blok van 12 x 12 inch om te oefenen: de climbing rose. Later kwamen daar nog 3 blokken bij: de Ohio rose, een bloemenkrans en een bloemenmandje. Mijn quilt Pot vol blommen is allang klaar, maar de blokken hingen vergeten in de kast. Tot ik een tijdje geleden aan het opruimen was. Ik vond een patroon van een 5e blok die ik ook had willen maken: de Indiana rose, een ontwerp van Leta Brazell. Dit was perfect voor de eerste letter van deze alfabet challenge. Ik begon al voor de jaarwisseling met het tekenen van het blok, kon ik mooi mijn nieuwe lichtbak uitproberen.

Gelukkig had ik een A3 tekenblok, daar paste mooi een half blok op.


Daarna heb ik de onderdelen op freezer paper getekend en uitgeknipt.

Deze deeltjes kon ik nu op de achterkant van de batikstof strijken. Dit papier kun je later makkelijk lostrekken en eventueel meerdere keren gebruiken.

Na het uitknippen had ik ze klaarliggen om de naadtoeslag vast te rijgen. Een fijn klusje tijdens het nieuwjaarsconcert.
Daarna kon ik het patroon op de achtergrondstof tekenen met verdwijnstift. Deze stift verdwijnt als je hem natmaakt. Al mijn stofjes zijn al gewassen, dus dat is straks geen probleem.

De eerste delen van de eerste bloem, het was een tijdje geleden dat ik een applicatie heb gemaakt, dus ik moest er weer even inkomen.
Mijn applicatienaald is klein en dun en dus niet zo vriendelijk voor de vingers. Ik probeerde nog met een leren vingerhoed verder te gaan, maar dat was geen succes.

Dus mijn blok is nu net niet af. Maar over 2 weken is het pas de beurt aan de B, dus dit wordt volgende week vervolgd.


13 opmerkingen:

  1. Geweldig, wat knap! Ik vind het erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd van appliceerwerk en eigenlijk vind ik het ook veel leuker om te doen dan patchen. Leuk om te lezen hoe jij te werk bent gegaan, op deze manier deed ik het ook graag.
    Fijn zo'n lichtbak! Van die kleine onzichtbare steekjes maken is leuk, maar na verloop van tijd ook pijnlijk ja...
    Gaaf dat je ook weer meedoet met deze challenge, Annet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! En het lijkt me zeer intensief werk... Ik snap het best dat je iets meer tijd nodig hebt. Dat is best handig bij deze challenge ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I have difficulty translating the text, but the images are beautiful and your work is precious !!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I have a Google translate box in the top left corner, maybe it makes it easier for you to read my blog.

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat je een appliceerblok maakt, de climbing roses zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om zo'n grote lichtbak te hebben!
    Appliceren is leuk om te doen, maar voor mij persoonlijk is het te fijn werk. Misschien dat ik daarom wel extra geniet van hoe anderen bezig zijn. Leuk zoals je stap voor stap hebt beschreven hoe je te werk bent gegaan.
    Even een ander vraagje: heb je het freezer papier in Nederland gekocht? Zo ja, weet je nog waar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn freezer paper bij mijn lokale quiltwinkel gekocht. Ik heb je een link gestuurd via de chat van Instagram.

      Verwijderen
  7. Dat is een behoorlijk gepriegel zeg. Ik heb ook nog even aan appliceren gedacht maar het werd toch iets anders. :)
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie applicatie heel precies werk als ik me het goed herinner.
    Dat gaat vast een mooie quilt worden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi!!! een precies werkje maar prachtig, ik zet je bij mijn rijtje met linkjes Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat. Ik ga je volgen en kom binnenkort terug om wat op je blog te neuzen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi Annet waar je je mee bezig bent, een heerlijk
    geduld werkje met fraaie resultaten. Hmmm zo'n lichtbak
    lijkt me heel handig voor allerlei zaken.
    Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

    Fijn weekend.....

    BeantwoordenVerwijderen