vrijdag 8 september 2023

RvdM: rijstsalade met tonijn

Iedere tweede vrijdag van de maand is het voorlopig Recept van de Maand, een idee van Elizabeth. Je kunt er alles over lezen in haar blogbericht, onderaan staan daar linken naar de deelnemers.

Voor vandaag had ik eigenlijk een ovenschotel in gedachten, maar gisteren maakte ik deze lekkere salade en bedacht dat dit met het warme weer een beter idee was. Mijn recept is voor 2 personen en is snel klaar. Alleen de rijst moet je even van tevoren koken en af laten koelen. Dit heb je ervoor nodig:

100 gram zilvervliesrijst

2 blikjes tonijn in water

50 gram tomatenketchup

5 gram worcestersaus

1 banaan

1 eetlepel citroensap

1 (rode) ui

1 pot sperziebonen uitlekgewicht 360 gram

Kook eerst de rijst gaar en laat hem een uurtje afkoelen. 

Doe de sperziebonen in een vergiet, spoel ze af en laat ze uitlekken.

Laat de tonijn uitlekken en verdeel hem in stukjes.
Snijd de banaan in blokjes en roer de citroensap erdoor.
Snipper de ui.
Doe de ketchup met de worcestersaus in een schaal en roer ze tot een sausje. Roer hier de rijst doorheen.
Voeg dan achtereenvolgens de ui, de tonijn, de banaan en de sperziebonen toe en roer steeds goed door.

Eet smakelijk!

11 opmerkingen:

  1. Wat grappig, met banaan! Maar tonijn leent zich goed voor combi met zoet. Ik bewaar het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer zo'n lekker recept dat ik vandaag tegenkom.. Ik weet niet meer wat ik volgende week het eerst zal gaan klaarmaken.
    Wat een duidelijke foto's heb je gemaakt; zo kan het toch niet meer fout gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, dit lijkt mij zeker een lekker recept, ik bewaar het. Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk recept. Wij houden erg van rijst, ik denk dat deze binnenkort op tafel komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben gek op saldes, ga het zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmmm ook weer een lekker recept, groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig te zien bij een aantal mensen dat met deze warmte allerlei heerlijke salades passeren. Ook deze weer, altijd lekker met tonijn, zelf neem ik het ook altijd in water. Alleen de rauwe uien ga ik vervangen met gebakken uitjes. Rauwe uien zitten me altijd dwars. Gebruik heel veel uien maar gebakken heb ik er geen last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een aparte combinatie! Mijn echtgenoot maakt ook vaak een rijstsalade, maar die is heel basic.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel, wat een leuke verzameling recepten wordt het al deze eerste maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me heerlijk, alleen de boontje heb ik niet standaard in huis, de rest wel. We gaan het maken. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was ik, kennelijk was ik uitgelogd. Groet, Dientje (Dini)

      Verwijderen