vrijdag 30 april 2021

Crea 2021 – I

I is voor interlocking crochet. Deze keer heb ik een uitstapje gemaakt naar een Engelse term, omdat dit al een tijdje op mijn to-do-lijstje stond. Het is een haaktechniek waarbij je twee delen in filethaakwerk in elkaar haakt door afwisselend voor en achter door de hokjes te haken. Hierdoor zijn beide kanten van het haakwerk mooi. In deze Nederlandstalige video kun je goed zien hoe dat gaat. Ik zie af en toe de mooiste dekens in deze techniek voorbijkomen, maar wilde eerst weten of ik dit wel leuk vind om te doen. Dus maakte ik twee proeflapjes met behulp van deze YouTube-speellijst. Dit was mijn eerste proefje, ik heb voor- en achterkant even naast elkaar gezet.

Dit proefje heb ik meegehaakt zoals het voorbeeld in de eerste filmpjes. Daarna probeerde ik de afwerkrand, maar dat filmpje was voor mij niet zo duidelijk. Ze liet helaas alleen het eind van de afwerkrand zien. De rand aan de voorkant van mijn proefje ziet er redelijk uit.

Maar de rand aan de achterkant klopt niet. Misschien moet ik nog verder zoeken naar tutorials. Tips en linken over deze techniek zijn zeer welkom!

Mijn 2e proefje ben ik gewoon maar begonnen om te kijken of ik het systeem van interlocking crochet begrijp. Hier heb ik voor- en achterkant weer naast elkaar gezet. Dit proefje is iets breder dan de eerste, 9 en 10 hokjes. De A-tjes onderaan (rechts op z’n kop) ontstonden toevallig!

Het middendeel is een zigzag met 2 voor en 2 achter, een variatie op de zigzag in het eerste proefje.

In het bovenste deel heb ik verticale strepen gemaakt en afgesloten met een horizontale streep. En toen was mijn bruine garen op….

Crea 2021 is een tweewekelijkse alfabet challenge, bedacht door Elizabeth en Marjan. In de oneven weken blog ik over iets nieuws en in de even weken laat ik ouder werk zien. De andere deelnemers aan deze challenge heb ik in deze lijst gezet.

14 opmerkingen:

  1. Wat mooi tips en trucks heb ik niet voor je maar ik volg wel verder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice try. I am working on an interlocking cushion now.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een oud collega heeft hier een prachtige deken van gehaakt. Zij noemde dat mozaïekhaken, dat is dus de nederlandse naam begrijp ik. Bijzondere techniek, duidelijke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mozaiek haken lijkt er wel op, maar is anders. Daar wordt steeds gewerkt met een tussenrand van vasten...

      Verwijderen
    2. O, zit daar dus ook weer verschil tussen?

      Verwijderen
  4. Het is een prachtige techniek! En het leuke is dat ik verschillende lapjes heb liggen waarbij ik deze techniek heb toegepast. Het ligt klaar om een keertje over te bloggen:)
    Ik weet nog wel dat het een uitzoekerij was en het wordt ook nogal eens verwisseld met Mozaiek haken.
    Tanis Gulik is wel de expert op dit gebied. Er zijn ook boeken van haar over deze techniek. Ik weet niet of jij pinterest heb, maar ik heb een speciale sectie op mijn bord crochet aangemaakt voor Interlock.... https://nl.pinterest.com/elizabethdus/crochet/interlock-crochet/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de link, dit heeft me geholpen bij het verder zoeken. Ik heb zelf ook maar een bord met deze techniek gemaakt.

      Verwijderen
  5. Leuk dat je een nieuwe techniek hebt geprobeerd omdat dat zo mooi in de challenge paste. Af en toe heb ik el eens een filmpje langs zien komen, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Hopelijk heb je iets aan de tip van Elizabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke techniek. Ben benieuwd of je er mee doorgaat voor een deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je deze techniek aan het uitproberen bent, ook handig dat Elizabeth er al meer over kan vertellen. Succes met uitproberen en veel haakplezier :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een bijzondere techniek, ik kende het helemaal niet, maar lijkt me erg mooi voor een deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige techniek Annet, en wat goed dat
    je dit uitprobeert. Het lijkt me best ingewikkeld als
    ik de filmpjes bekijk maar denk ook dat je slag even te
    pakken moet krijgen. Jou proeflapjes zien er mooi uit.
    Mooie uitwerking van de letter I

    Fijne week gewenst.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het om te zien heel mooi, maar om te doen is weer een ander verhaal.
    Maar ik ben dan ook een complete leek in haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat een mooi haakwerkje. Nooit geweten dat zoiets bestond. En ik snap er ook nog niks van als ik naar je foto's kijk. Iets met filet haakwerk... Ik zet je link in mijn to-do lijstje. Mooi om eens op een saaie avond uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen