dinsdag 15 augustus 2023

V-stitch granny square

Vandaag is het granny square day. Ik ben aan het variëren gegaan met het originele patroon. De hoeken liet ik hetzelfde (1 losse, 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 1 losse), maar vanaf toer 3 verving ik de 3 stokjes door de V-stitch (stokje, losse, stokje in dezelfde steek) en de losse door een stokje op de losse van de onderliggende V-stitch. En dan was dit het resultaat na 6 rondes. De bovenste is gehaakt met haaknaald 2, de onderste met haaknaald 3½. Ik heb wat foto’s tussendoor gemaakt en uitgeschreven hoe ik het gemaakt heb. Het sluiten van de toeren doe ik nu op een andere manier, die ik hier gevonden heb, behalve in de laatste toer.

Toer 1: haak in een magische ring 3 lossen, 2 stokjes (2 lossen, 3 stokjes) 3x, sluit de ronde met een half stokje in de 3e beginlosse.

Toer 2: 3 lossen, 2 stokjes om het halve stokje, 1 losse, 3 stokjes om de  lossenboog (2 lossen, 3 stokjes om dezelfde lossenboog, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog) 3x, sluit de ronde met een half stokje in de 3e beginlosse.

Toer 3: 3 lossen, 2 stokjes om het halve stokje, 1 losse, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog (2 lossen, 3 stokjes om dezelfde lossenboog, 1 losse, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog) 3x, sluit de ronde met een half stokje in de 3e beginlosse.

Toer 4: 3 lossen, 2 stokjes om het halve stokje, 1 losse, V-stitch, stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog (2 lossen, 3 stokjes om dezelfde lossenboog, 1 losse, V-stitch, 1 stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog) 3x, sluit de ronde met een half stokje in de 3e beginlosse.

Toer 5: 3 lossen, 2 stokjes om het halve stokje, 1 losse, V-stitch, stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch op het stokje, stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes in de lossenboog (2 lossen, 3 stokjes om dezelfde lossenboog, 1 losse, V-stitch, stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch op het stokje, stokje om de losse van de V-stitch, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes in de lossenboog) 3x, sluit de ronde met een half stokje in de 3e beginlosse.

Toer 6: 3 lossen, 2 stokje om het halve stokje, 1 losse, (V-stitch, 1 stokje om de losse van de V-stitch) 3x, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog [2 lossen, 3 stokjes om dezelfde lossenboog, 1 losse (V-stitch, 1 stokje om de losse van de V-stitch) 3x, V-stitch, 1 losse, 3 stokjes om de lossenboog3x, 2 lossen, knip de draad ruim af en trek hem door de laatste losse. Doe de draad in een naald en steek hem door beide lussen van het stokje naast de 3 beginlossen zoals op de foto.

Doe de naald nu eerst door de laatste losse van de 2-lossenboog . . .

. . . en dan door de 3e beginlosse. Op deze manier blijft het aantal steken van de rand gelijk en blijft de afsluitende steek mooi op z'n plaats.

Hecht de draad verder af aan de achterkant en werk ook het begindraadje weg.

Ik tekende van de eerste 5 toeren ook nog een diagram, dat vind ik zelf veel makkelijker dan geschreven tekst. Het blok is natuurlijk nog groter te maken door meer toeren te haken in hetzelfde patroon.

En dan zijn het er ineens 4 aan elkaar! Ik heb ze met halve vasten door de buitenste lussen aan elkaar gezet en er een randje vasten omheen gehaakt. In de overgangen tussen de vierkanten haakte ik een stokje in plaats van een vaste om een mooi vierkant te krijgen.

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat als je dit patroon gebruikt.

5 opmerkingen:

  1. Fijn, ik heb weer wat geleerd! Zoals jij de laatste toer afwerkt, doe ik het ook altijd. Maar tussendoor (de tip van the loopy stitch) op die manier de toer eindigen, kende ik nog niet. Die ga ik zeker gebruiken!
    Maar eerlijk is eerlijk; ik snapte hem pas goed toen ik jouw diagram zag... zo duidelijk.. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de tekst is verschrikkelijk uitgebreid. Een schema is veel makkelijker, maar niet iedereen kan die goed lezen. Was wel even een klusje om alles uit te schrijven en te controleren. Hopelijk zitten er geen foutjes meer in!

      Verwijderen
  2. Van the loopy stitch snap ik helemaal niks, omdat ik ze nog
    nooit heb gemaakt. Het ziet er heel mooi en regelmatig uit,
    en vind het erg knap van je dat je een schema hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I have never seen this beautiful pattern for a Granny Square before.
    Queenie

    BeantwoordenVerwijderen