donderdag 23 juni 2022

ICAD week 3

Dit jaar doe ik voor de 7e keer mee met ICAD (Index Card A Day). Hierbij is het de bedoeling om in de maanden juni en juli dagelijks iets creatiefs te doen met een systeemkaart. Ik gebruik de maat 10 x 15 cm. Er is een wekelijks thema met dagelijkse prompts. Die kun je gebruiken, maar dat hoeft niet. Ik probeer zoveel mogelijk de thema’s en de prompts te combineren als extra uitdaging. Deze week was het thema: typography, found tekst, lyrics, poetry & lists.

De prompt van dag 15 was mix & match. Ik knipte delen van zinnen uit verschillende tijdschriften en maakte daar een gevonden gedicht van:

Het kwetsbare evenwicht

achter gesloten deuren

schaatsend langs de groene bomen

aan de voormalige Zuiderzee.

Het was een prachtig schouwspel

Jukebox was de prompt van dag 16, maar deze heb ik niet gebruikt. Het was weer tijd voor mijn jaarlijkse one-staple-collage. Hierbij zet je alles vast met slechts één nietje.

De prompt van dag 17 was mango. Die maakte ik door vezelpapier te scheuren. De letters komen uit mijn voorraad. Als ik leuke letters tegenkom in tijdschriften, knip ik ze meteen uit om later te gebruiken.

Dag 18 was wat lastiger, de prompt was bitmap of halftone. Dit moest ik eerst even opzoeken. De verschillende maten cirkels spraken me wel aan, dus maakte ik mijn eigen vrije versie.

Deze sjablonen kwamen hierbij goed van pas.

De prompt van dag 19 was zelfkant, dat was natuurlijk heel makkelijk. Jaren geleden heb ik meegedaan aan een serie ATC swapjes met zelfkant en daar had ik nog wat delen van over. Die heb ik met de nietmachine vastgezet en een stukje lint met een quote toegevoegd. De quote kreeg ook nog een extra kantje aan de boven- en onderkant.

De prompt van dag 20 (ouijabord) wilde ik niet gebruiken. Ik heb met behulp van de stencils een stapelwoord gemaakt en deze ingekleurd met kleurpotlood.

De sjablonen kwamen wederom goed van pas!

De laatste prompt van deze week was zonnewende oftewel de langste dag. Dat moest natuurlijk een zonnetje worden. Omdat ik ook het thema wilde gebruiken heb ik oude boekpagina’s gebruikt. Voor de achtergrond gebruikte ik special effect acrylverf met een glimmetje, maar dat is helaas op de foto niet te zien.

Alle info, thema’s en prompts van ICAD kun je vinden op Daisy Yellow. En hier is op Instagram het werk van anderen te vinden.

3 opmerkingen:

  1. Ja leuk...! De meeste kaartjes zijn totaal anders; het is maar net hoe je denkt. Kaartje bitmap spreekt me het meest aan, dat vind ik zò leuk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke creatieve uitwerkingen weer Annet,
    de one-staple-collage vind ik zo grappig. Leve de
    sjablonen, ontzettend handig om hierbij ook te
    gebruiken. Het geeft een mooi effect. De zelfkant
    uitwerking vind ik ook helemaal top. En inderdaad
    mijn collage zoals je al schreef had mooi gepast
    bij de zonnenwende, maardie van jou is ook geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. These index card projects really make everyone stretch their ideas. Every piece is different from the other.
    Queenie

    BeantwoordenVerwijderen